tisdag 17 juni 2008

I Guds kärlek

Du som har hittat till min blog är kanske nöjd med detta. Just nu förmår jag enbart att popularisera den syn på människans barnaskap hos Gud som jag efter mycket reflektion och lyssnande inåt till Guds röst har nått fram till. Om du är nöjd med mina enkla bekännelser så blir jag glad. Om inte hjälp mig att nå längre!

Nisse

Så här blev mitt senaste svar till H. P. K.

Kanske är H.P.K. och jag mer överens än vad våra inlägg ger sken av. Låt mig formulera om min relativisering. Ingen av oss kan fullt ut förstå Guds frälsningsplan. Därför är varje frälsningslära ofullkomlig. Evigheten kan vi inte överblicka. För mig är det mest intressant att följa Guds vilja i dag. Vi som är evangeliskt kristna utan att vara evangelikala kan inte överlåta frälsningsentusiasmen åt dem som tror sig vara utvalda och därmed förmer. Att vara utvald och uppleva sig vara kallad innebär för mig att få del av den kraft från Gud som gör Guds rike förnimbart här på jorden. Nåden från Gud är förekommande och står öppen för alla. Frälsningen är för mig en upplevd närhet till Gud, mera en känsla än en intellektuellt utformad lära.

Nisse

Inga kommentarer: