tisdag 17 juni 2008

Att leva i nåden

Att leva i nåden

En god vän tipsade mig om blogen ”Kolportören”. Det gav mig inspiratio till ”Blott av nåd”. Då uppstod en debatt där det krävdes ett klargörande från mig. Som nedan blev mitt svar till signaturen H.K.P. Här är texten något justerad i efterhand.
Länk till Kolportören:
http://www.kolportoren.com


H.P.K. sa:
'Sedan ser jag ingen som helst koppling till tvåregementsläran i denna tråd eftersom vi pratar ren och skär frälsningslära.'
Mitt svar till H.K.P.
Vi måste försöka finna ut vilka olika frälsningsbegrepp vi laborerar med. Den judiska religionens frälsning sker inom historien, i jordelivet. Vi kristna måste våga erkänna att vi kan ha sinsemellan olika syn på frälsning. För vissa innebär det ett ovillkorligt tillträde till det eviga livet. För mig innebär det en trygghet i vetskapen att leva i nåden, ingen billig nåd, men ändå en gränslös nåd.
Människor som efter sin övertygelse kan framkalla sin egen och andra utvaldas frälsning genom att bejaka våldshandlingar mot 'Guds fiender' faller under den jordiska lagen, sådan den är utformad i USA, i Israel, i Saudiarabien eller här i Sverige. Guds lag, nedlagd i mitt samvete säger mig att våldshandlingar är förkastliga men att jag ändå måste uthärda det världsliga regementet i mitt eget land. Detta måste jag göra tills dess att jag tillsammans med andra på demokratisk och fredlig väg kan förändra detta världsliga regemente i sådan riktning som vårt samvete säger är bäst för människorna i vårt land, eller i större sammanhang som EU och FN. Det som du H.P.K. kallar 'ren och skär frälsningslära' är kanske något som enbart hör privatreligiositeten till, eller har det något med böneorde 'ske Din vilja på jorden så som i himmelen' att göra?
Nisse



Mitt första inlägg oförändrat

ERSÄTTNINGSTEOLOGI ELLER INTE?
För oss sprungna ur "hednafolken" handlar det om att Gud genom Jesus Kristus har VIDGAT sitt erbjudande om frälsning till att gälla alla folk. En del av oss har tackat ja, andra inte. Guds kärlek är allomfattande, Guds nåd är större än vårt förstånd. Därför kan vi "hednakristna" lika lite döma dem som säger nej till Gud som dem som bejakar Gud efter eget förstånd, känsla och tradition, må de vara muslimer eller judar eller av annan tro. Kärleken från Gud är fortfarande verksam även bland dessa inklusive gudsförnekarna.Luthers tvåregementslära hjälper oss att hantera såväl samvetets prioritet, av Gud givet genom Helig ande, som brott mot jordiska lagar. Nisse

3 kommentarer:

egon berglund sa...

Välkommen ut på bloggen Nisse

Anders Branderud sa...

Hej!

Du skriver: ” För oss sprungna ur "hednafolken" handlar det om att Gud genom Jesus Kristus har VIDGAT sitt erbjudande om frälsning till att gälla alla folk.”

[Att skilja åt,] Den historiska Mashiakh (Messias) som det står skrivet om i originalversionen av det som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] var en Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare – de kallades Netzarim - praktiserade direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och för att följa honom måste man praktisera Torah. [not 2] Netzarim accepterade inte ”NT”, eftersom det strider mot Torah [not 1].

Ribi Yehoshua – Messias - levde och praktiserade direktiven i ”Moseböckerna” med ett uppriktigt hjärta, han dog oskyldig och blev ett offer. På grund av detta kan den perfekta Skaparen ge Sin förlåtelse för de tillkortakommanden (i att hålla direktiven i ”Moseböckerna”) hos alla de som gör sitt yttersta i att följa Skaparens direktiv i ”Moseböckerna” (i enlighet med vad som står i ”Hesekiel” kapitel 18 (på hebreiska)) i den judiska Bibeln; samt hos dem som har medvetet brutit mot ett direktiv i ”Moseböckerna” - t.ex. brutit mot förbudet att äta fläsk - och upphör med sin överträdelse och istället börjar göra sitt bästa att praktisera alla direktiv i Moseböckerna icke-selektivt till det bästa av sin förmåga.

Detta strider mot den kristna frälsningsläran. Ribi Yehoshua var en människa, ingen inkarnerad ”människo-gud”; och han lärde sina efterföljare hur man fick en relation med Fadern, inte med ”Jesus”. Det går att bli inkluderat i Israels förbund med Skaparen, men kravet är icke-selektiv Torah-observans.

Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

Noter:
1: Påstående bevisat på denna länk: Länk

2: Påståenden bevisade på Netzarims hemsida – se länk i högermenyn på min blogg i not 1.

Vänligen,
Anders Branderud

Kristna nätverket för Palestina sa...

Till Anders Branderud och hans meningsfränder vill jag svara att vi har fullständig religionsfrihet i Sverige. Man kan vara jude och medlem i en svensk judisk församling utan att följa alla "Skaparens direktiv" i Torahn.

Om du vill följa den väg som du anvisar i din kommentar så kan ingen av kvinna född hindra dig från detta.

Gud välsigne dig!

Nils Andreasson