söndag 22 januari 2012

Vägen heter ickevåld

Vägen heter ickevåld
- en i dag söndagen 22 januari 2012 återupptäckt text som hör till en kommentar jag gjorde i Ökenkällan 27 augusti 2011

Det kan vara svårt att med vänlighet bemöta dem som kommer med hårresande kommentarer och som mera allmänt uttalar sig våldsförespråkande. Min vän Rolf Ericson är en av få som lyckas med att bemöta människor som uttrycker sådana tankar.

Gud är barmhärtig och begär inte av oss mer av den fridsamhet som var Jesu Kristi kännetecken än vad vi själva förmår. Senast Rolf och jag samtalade om Guds nåd i ett sammanhang där vi reflekterade över skuld och ansvar citerade han Jesu ord:
"Mitt ok är milt och min börda är lätt."
Det var en befrielse för mig att påminnas om dessa ord och jag hoppas att det kan bli det för dig som läser dem nu.

Här är Rolfs senaste blogg: http://www.rolferic.blogspot.com/

2 kommentarer:

Rolf Bertil Ericsons Blogg sa...

Du ger mig verkligen positiva vibbar till att fortsätta med min blogg Ökenkällan. Nu senast genom att länka till min hemsida där jag lagt in bibelord. Nu först ur Johannesevangeliet som jag gärna läser. Tanken är att jag också skall kommentera varje bibelvers. Det skulle vara värdefullt för mig att få veta om det fungerar tillfredställande med uppladdningen av bilderna.

Nisse sa...

Jodå Rolf, det ser mycket bra ut med kombinationen av bibeltexter och versernas inramnning med en krans av strödda rosor mm.
Nisse